Coba Lihat Kategori Dibawah Ini. Ada Games Android, Cerita Unik & Lucu Juga Loe

Kamis, 25 Oktober 2012

Tutorial Upgrade Samsung Galaxy Note Dengan Firmware Indonesia

Pengguna Samsung Galaxy Note (N7000) Indonesia telah menerima update terbaru. Versi terbaru ini merupakan Android 4.0.4 DXLR5. Kali terakhir Galaxy Note menerima update ialah Android 4.0.4 DXLR2 pada pertengahan bulan Juli yang lepas. Firmware upgrade ini adalah lebih kepada menangani beberapa isu yang dialami oleh pengguna dan untuk meningkatkan kestabilan firmware.

GALAXY NOTE
Seperti biasa, proses upgrade boleh dilakukan melalui OTA (Over The Air) atau melalui Kies. Walau, anda tidak menerima notification dari OTA maupun Kies, TAPI anda  masih bisa upgrade GALAXY NOTE anda dengan cara manual menggunakan Odin 1.85 (flashing).


Firmware Info :
Device: Samsung Galaxy Note GT-N7000
Region: South East Asian Countries (Singapore, Philippines, Indonesia, Malaysia, Thailand dan Vietnam)
Latest firmware: N7000DXLR5/N7000OLBLR2/N7000DXLR1/N7000DXLR5
PDA: N7000DXLR5
CSC: N7000OLBLR2
MODEM: N7000DXLR5
Build Date: 7/30/2012 12:03:56 PM

Sekiranya anda berhasrat untuk melakukan firmware upgrade menerusi kaedah manual (Odin 1.85), ikuti tutorial di bawah dengan penuh berhati – hati. Sebagai langkah keselamatan, pastikan anda melakukan backup untuk segala data penting yang terdapat di smartphone anda (contact, sms, note dan sebagainya).
Tools Yang Diperlukan :
  1. Pastikan PC / Laptop anda dilengkapi dengan Kies. Jika belum, muat turun Kies dari LINK INI dan install terlebih dahulu. 
  2. Download Odin 1.85 – (zip file, extract terlebih dahulu) 
  3. Download Android 4.0.4 DXLR5 Firmware ( INDONESIA Stock Firmware) – (zip file, extract terlebih dahulu untuk dapatkan .tar file) – Firmware ini tidak akan wipe data di smartphone anda. 
  4. Langkah Keselamatan Dan Persediaan 
  5. Enable USB Debugging Mode. ( Setting -> Developer Options -> tick USB Debugging ) 
  6. Pastikan bateri smartphone berada di tahap tidak kurang dari 80% 
  7. Lakukan backup 


WARNING!!!
Proses flashing firmware ini mungkin boleh menyebabkan smartphone anda tidak lagi berfungsi. SAYA tidak akan bertanggungjawab di atas segala yang berlaku dan tanggungjawab terletak di tangan anda sendiri.

Tutorial Upgrade Samsung Galaxy Note 4.0.4 DXLR5

Odin boleh digunakan dalam proses upgrade ini dan juga downgrade firmware. Sila baca dan pahami tutorial berikut sebaik – baiknya sebelum memulai proses upgrade.

Perlu diingat, tutorial ini hanyalah untuk;
Samsung Galaxy Note (N7000) – JANGAN GUNAKAN KE ATAS MODEL SMARTPHONE YANG LAIN  dan "Backup data penting"

WARNING : KEPADA PENGGUNA ROOTED PHONE : Android 4.0.4 DXLR5 ini merupakan official firmware dari Samsung. Update ini, akan kehilangan root access di smartphone anda. Proses rooting perlu dilakukan semula.
Odin 1.85

Langkah – Langkah :
Langkah Satu ->
Matikan telepon anda dan setkan ke Download Mode.
Tekan butang VOLUME DOWN + HOME+POWER secara "bersamaan" tunggu sekitar 5 s/d 10 detik atau sehingga keluar gambar Android robot dan gambar berbentuk "Segitiga Kuning".
Langkah Dua ->
Buka aplikasi Odin 1.85 di PC/Laptop anda.
Langkah Tiga ->
Sambungkan Samsung Galaxy Note anda ke PC/Laptop menggunakan USB Cable sementara smartphone anda masih dalam "Download Mode".
Langkah Empat ->
Tunggu sehingga Odin mengenali/membaca smartphone anda (mungkin akan sedikit lama untuk melakukan driver installation). Sesudahnya sambungan berjalan dengan lancar, Odin akan menampilkan satu petak berwarna kuning dan di dalamnya tercatat ID:COM.


NOTE : Pastikan anda tidak check list terlebih dahulu yang berada pilihan di aplikasi Odin selain Auto Reboot dan F. Reset Time.
Langkah Lima ->
Klik button PDA dan pilih firmware yang anda muat turun dan extract sebelum ini (N7000DXLR5_N7000OLBLR2_N7000DXLR1_HOME.tar)
Langkah Enam ->
Klik START, dan proses flashing akan dilakukan. Smartphone anda akan reboot secara automatik selepas proses flashing selesai.

OK, itu saja.
Mudah-mudahan semua berjalan lancar, Samsung Galaxy Note anda kini telah di upgrade ke Android 4.0.4 DXLR5. Untuk mendapatkan kepastian, rujuk di Setting -> About Phone.



SELAMAT MENIKMATI GAN


Sumber Asal : disini


Hai Gan..Jangan Lupa Baca Artikel Ini Ya :

3 komentar:

Like Us Facebook